شيلی: تظاهرات صدهزار نفری برای آموزش رايگان
عدالت عدالت

 

منبع: مورنينگ استار

۱۰ اوت ۲۰۱۱

 

روز سه‌شنبه يک‌صد هزار نفر در خيابان‌های شيلی به دولت فشار وارد کردند تا آموزش دولتی با کفيت بالا را برای همه تأمين نمايد.

دانشجويان، دانش آموزان، آموزگاران و معدن‌کاران بطور مسالمت آميز در سانتياگو و جاهای ديگر برای پنجمين بار راه‌پيمايی کردند تا از دولت سباستين پينه‌را رييس جمهور دست راستی بخواهند شهريه را حذف کرده و يک نظام آموزشی «آزاد و برابر» ايجاد نمايد.

پنج روز بعد از حمله پليس به يک راه‌پيمايی غيرقانونی و دستگيری نزديک به ۹۰۰ شرکت کننده، اکثر اعتراض کنندگان جوانان، رقصان، سرود خوانان، لباس‌های ويژه بر تن در حالی‌که علائمی را تکان می‌ دادند در شهرهای کانسپسيون، آريکا، و والپارايسو، و همچنين در پايتخت راه‌پيمايی کردند.

گروه‌های کوچکی از معترضين نقاب‌دار بعداً جدا شدند و سعی کردند از موانعی که پليس در راه کاخ رياست جمهوری در سانتياگو قرار داده بودن عبور کنند، در حالی‌که ديگران خودروها را به آتش کشيدند، مغازه‌ها را غارت کرده و مبل و صندلی بسوی پليس پرتاب کردند.

پليس با پرتاب گاز اشک‌آور ميان جمعيت عظيم تظاهرکنندگان پاسخ داد و بعداً تانک‌های زره‌پوش و تانک‌های آب‌پاش را مستقر کرد.

رودريگز يوبيلا، معاون وزير کشور گفت که تا غروب حداقل ۲۷۳ معترض دستگير شدند، از آنجمله ۷۳ نفر در سانتياگو، و ۲۳ پليس مجروح شدند.

رودريگو هينزپيتر وزير کشور شيلی گفت «نتايج يک‌بار ديگر نشان می‌دهند که سازمان‌دهندگان کنترل راه پيمايی‌ها را در دست دارند.

اما پدرو پابلو گلاتز رهبر دانشجويی گفت که اکثريت قاطع معترضين با برگزاری يک «راه‌پيمايی عظيم، بشيوه ای مسالمت آميز» آنطور که سازمان‌دهندگان خواسته بودند عمل کردند، و اقليت درگير در تخريب‌ها را محکوم کرد.
 
کارکنان متشکل بخش عمومی و معدنکاران مس قصد خود را برای برگزاری يک آکسيون صنعتی در حمايت از خواست‌های دانشجويان اعلام کرده اند.

 


گزارش تصويری از شبکه الجزيره

 

 


August 14th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی